KOTŁY 5 KLASY ORAZ DOFINANSOWANIE NA WYMIANĘ ŹRÓDŁA CIEPŁA
5 września 2017 r. weszło w życie Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie wymagań dla kotłów na paliwo stałe. Określone w rozporządzeniu wymagania odnoszą się do kotłów o mocy cieplnej do 500 kW.
Ponieważ na cele komunalno - bytowe stosuje się kotły o mocy od kilku do kilkudziesięciu kW, Rozporządzenie będzie miało istotny wpływ na działania zmierzające do ograniczenia niskiej emisji,. Rozporządzenie nakłada określone wymogi w odniesieniu do nowych kotłów, wprowadza także ograniczenia dotyczące wprowadzania ich do obrotu. Od 1 lipca 2018 r. nie będzie wolno wprowadzać do sprzedaży kotłów, które nie spełniają wymogów wspomnianego na wstępie rozporządzenia.
Wymogi dla kotłów na paliwo stałe określają maksymalną dopuszczalną emisję pyłu ( 60 mg/m3 przy zasilaniu ręcznym i 40 mg/m3 przy zasilaniu automatycznym, CO (odpowiednio 700 mg/m3 i 500 mg/m3) oraz gazowych zanieczyszczeń organicznych (odpowiednio 30 mg/m3 i 20 mg/m3). Wymogi te spełniają kotły 5 klasy. Oprócz ograniczenia emisji zanieczyszczeń kotły 5 klasy muszą także charakteryzować się wysoką sprawnością. Sprawność kotła klasy 5 powiązana jest z jego mocą i tak kocioł klasy 5 o mocy 10kW musi wg tych wymagań osiągać sprawność 88%, a np. kocioł o mocy 21 kW musi osiągać sprawność minimum 88,32%.
Zwiększona sprawność kotła wiąże się z koniecznością zmiany konstrukcji kanałów spalinowych wewnątrz kotła, które muszą mieć odpowiednio dużą powierzchnię wymiany ciepła, a ponadto sprawiać, by pył po spaleniu paliwa osadzał się na ściankach kotła, a nie ulatywał do komina. Kotły klasy 5 mają w związku z tym bardziej złożoną budowę od kotłów niższych klas, na ogół są także od nich większe. Większa sprawność kotła pociąga za sobą obniżenie temperatury spalin, co z kolei może wiązać się z wykraplaniem się wilgoci zawartej w spalinach na ściankach komina. Zjawisko to może niekorzystnie wpływać na trwałość kominów murowanych, dlatego warto w nich zamontować wkłady kwasoodporne z możliwością odprowadzenia kondensatu. Kocioł klasy 5, dla zapewnienia jego prawidłowego działania i właściwej sprawności, wymaga starannej eksploatacji (częstsze czyszczenie kanałów spalinowych, usuwanie kondensatu) i co bardzo ważne zasilania suchym paliwem, ponieważ paliwo mokre w procesie spalania „produkuje” więcej wilgoci zawartej w spalinach, co obniża sprawność kotła, a także jego trwałość.
Kotły klasy 5 nie mogą być wyposażone w tzw. ruszt awaryjny. Eliminuje się w ten sposób możliwość spalania w takim kotle „innego paliwa” (np. śmieci).
Biorąc pod uwagę ewidentną przewagę kotłów klasy 5 nad kotłami niższych klas (wyższa sprawność, niższa emisja zanieczyszczeń), programy wsparcia finansowego ograniczenia niskiej emisji w przypadku stosowania paliwa stałego, wymagają stosowania kotłów klasy 5. Kupując kocioł klasy 5 należy zwrócić uwagę, czy posiada on certyfikat wydany przez uprawnioną jednostkę (np. IChPW w Zabrzu, Instytut Energetyki w Łodzi, UDT ).
Na rysunkach przedstawiamy przykładowy kocioł klasy 5 i kocioł starszej generacji, na których widać istotne różnice w ich budowie.
DOFINANSOWANIE NA WYMIANĘ ŹRÓDŁA CIEPŁA DLA OSÓB FIZYCZNYCH.
Mając na uwadze wpływ tzw. niskiej emisji na złą jakość powietrza w Polsce oraz na stan środowiska naturalnego i zdrowia mieszkańców naszego regionu, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze przygotował na rok bieżący ofertę pomocy finansowej skierowanej na realizację różnych zadań inwestycyjnych, których celem jest poprawa stanu istniejącego w powyższym zakresie.
Wśród tych zadań są inwestycje osób fizycznych związane z likwidacją źródeł ciepła opalanych paliwami stałymi i zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań wpływających na zmniejszenie niskiej emisji. W przypadku gdy w ramach inwestycji planowane jest ponowne zastosowanie kotłów (domowych pieców grzewczych) opalanych paliwami stałymi wymagane jest aby były to kotły 5 klasy.
Poniżej przedstawiamy dostępne formy wsparcia finansowego Funduszu umożliwiające osobom fizycznym uzyskanie pomocy na realizację planowanych zadań, o których mowa powyżej:
- Dopłaty ze środków Funduszu do oprocentowania od kredytu udzielonego przez Bank BOŚ S.A,. realizowane w ramach umowy zawartej pomiędzy Bankiem BOŚ S.A. oraz WFOŚiGW w Zielonej Górze.
Nabór wniosków w trybie ciągłym, wnioski składa się w Banku. - Program „Eko Gmina – Poprawa efektywności energetycznej oraz likwidacja niskiej emisji” . Program umożliwia objęcie wsparciem finansowym osób fizycznych realizujących opisane powyżej inwestycje. Uzyskanie pomocy jest możliwe za pośrednictwem Gminy, na terenie której realizowana będzie inwestycja. Forma wsparcia (dotacja, pożyczka) jest zależna od decyzji Gminy.
Ponadto Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze planuje uruchomienie w 2018 roku (w lutym) programu pilotażowego pn. Eko Mieszkaniec, skierowanego bezpośrednio do osób fizycznych zmieniających sposób ogrzewania lokali/budynków mieszkalnych z jednoczesną likwidacją źródeł ciepła opalanych paliwami stałymi. Program przewiduje możliwość uzyskania na taki cel częściowego dofinansowania w formie dotacji.
Szczegółowe informacje na ten temat wszystkich istniejących oraz planowanych do uruchomienia form pomocy WFOŚiGW w Zielonej Górze zamieszczane są na bieżąco na naszej stronie internetowej www.wfosigw.zgora.pl